icon-arrow icon-facebook icon-linkedin icon-mail icon-mail-company icon-phone icon-twitter icon-whatsapp icon-share icon-link icon-download icon-youtube icon-flickr icon-search icon-close icon-filter icon-round-close icon-vcard paper-plane icon-footprint icon-faq icon-maps Vimeo
Nieuws · 19 april 2018

Omgevingsmanagement in een nieuw stuk Amsterdam

Amstelkwartier is een nieuwe wijk in Amsterdam Oost, vlakbij het Amstelstation. In totaal komen er zo'n 3000 woningen, een basisschool, kleine haven, winkels, een hotel en horecagelegenheden. Kondor Wessels Amsterdam is momenteel bezig met de uitvoering van Amstelkwartier 3a, bestaande uit 130 appartementen.    

21379 Amstelkwartier Spee.jpeg

Marco Spee, projectleider bij Kondor Wessels Amsterdam, voelt zich thuis bij de Amsterdamse onderneming. 'Ik zat eerder bij een grote bouwondernemer. Sinds augustus ben ik werkzaam op het project 'Amstelkwartier' van KWA, zoals we onszelf afkorten. Het is heel prettig om in een organisatie te werken waar de lijnen kort zijn, waar de projecten een hoog afwerkingsniveau hebben en waar het gaat om de essentie: goed bouwen.'

21379 Amstelkwartier.jpeg

Binnenstedelijk bouwen

Zoals veel projecten van Kondor Wessels Amsterdam kenmerkt ook dit project zich door het binnenstedelijke aspect. 'Bouwen op een postzegel, terwijl je rekening moet houden met heel veel verschillende partijen. Daarvoor moet de veiligheid uitstekend geregeld zijn en vastgelegd in een veiligheidsplan. Ik zie erop toe dat het plan wordt nageleefd.'

 

21379 Amstelkwartier 1.jpeg

Bouwen naast de school

In 2014 werd de brede school op het Amstelkwartier al opgeleverd, welke ook door Kondor Wessels Amsterdam is gerealiseerd. Een school die ruimte geeft aan 16 klassen, een kinderdagverblijf en een gymzaal. Vlak naast de school - om precies te zijn op 5 meter afstand - verrijst nu het project waar Marco en zijn team aan werken: Amstelkwartier 3a.

21379 Amstelkwartier 2.jpeg

Toegangsweg

'Er is één toegangsweg waar brengende en halende ouders gebruik van maken, maar ook een hele woonwijk gebruikt deze weg als ontsluiting richting de snelweg én onze uitvoerders ontvangen zo'n 20 vrachten per dag over deze toegangsweg. Dat vraagt om gecontroleerde omgevingsmanagement.' Alles is vastgelegd in een BLVC-plan. (Bereikbaarheid, Leefbaarheid, Veiligheid en Communicatie). 'De gebiedsbeheerder is dagelijks aanwezig om te controleren en elke zes weken is er overleg. In het BLVC-plan staat onder andere dat wij ervoor zorgen dat er verkeersregelaars zijn en dat we niet met groot materieel in de woonwijk komen.'

 

Vrachtwagens met opleggers zijn dus verboden in het bouwgebied. 'Grote vrachten die normaliter worden geleverd door vrachtwagens van 18 meter, worden nu overgeladen op vrachtwagens van 8 meter. En we werken met time slots voor leveranciers, zodat er voor alle actoren zo min mogelijk overlast is en de doorstroom optimaal is.'

 

Rust en respect

Iedereen tevreden houden is geen sinecure, maar volgens Marco wel iets waarin KWA uitblinkt. 'We kunnen goed omgaan met alle stakeholders in een omgeving waar weinig ruimte is. Onze uitvoerders zijn heel benaderbaar voor de omgeving en communiceren heel bewust. En is er een keer overlast door storm of door winters weer, dan wordt daar direct op geacteerd. Daarmee creëer je respect van de wijk en dat brengt veel rust. Samenwerken is heel belangrijk!'